Corona en het Angst-virus

Deel 3 Hoe versterk je je afweersysteem.
10 tips vanuit de natuurgeneeskunde

  1.  Doe een korte vasten-reinigingskuur.
    • 1-5 dagen voldoet.
    • Reinigende thee (nierthee, leverthee)
    • Brandnetelsoep (lekker met een uitje, knoflook en wat room. Er kan nog wat geelwortel en peper doorheen. Dan wordt je soep een waar medicijn!) Brandnetel is reinigen en het is een roborantiun. Dwz: een plant die alle lichaamsfuncties versterkt
  2. Pas je voeding aan. Snuffel eens op internet
    • Minimaliseer gebruik van suiker, alcohol en koffie. En als je het wel neemt, snoep er dan bewust van. Neem hele kleine beetjes waar je echt van geniet.
    • Vermijd kleur, geur en smaakstoffen
    • Vermijd geraffineerde producten zoals wit brood, witte rijst, witte spaghetti. Hoe natuurlijker en volwaardiger, hoe beter.
    • Op internet vind je heel veel over voeding en kruiden die je afweer versterken. Ik houd het hierbij.
  3. Zorg voor een goede darmflora. De slijmvliezen in de darmen, urinewegen en luchtwegen zijn bewoond door zo’n 100 biljoen bacteriën, die ons beschermen tegen virussen en bacteriën. Deze zijn het aller belangrijkst voor je afweer tegen virussen en bacteriën. De meeste zitten in je darm. Je ondersteunt ze zo:
  • probiotica om de darmflora te helpen.
  • Zachtjes gefruite uien (goed voor je darmflora)
  • Molkosan met appel diksap en wat lauw water op de nuchtere maag is lekker en geeft een dagelijkse steun voor je darmflora
  • Biogarde yoghurt
  • Reduceer je stress zo veel mogelijk!
  • Laat je niet bang maken (zie deel 1 en 2 van deze reeks)
  1. Koud douchen maakt je lichaam weerbaarder en ondersteunt de doorbloeding. Als je een warmteminnaar bent en al gruwelt bij het idee, raad ik koud douchen na de sauna aan (of na een warm bad of hete douche).
  2. Kruiden zoals Echinacea en Vlierbes. De vlierbes is een anti-virus middel. Verder ook zoethout, kaneel met kruidnagel (b.v. in je thee doen) en verse gember. Ook Thijm  als thee of door je eten is heel goed.
  3. Extra vitamines. Denk aan vitamine C, D en een goede multi
  4. Zorg dat je genoeg buiten bent en in beweging.
    • Neem een teug zonlicht
    • Begin je dag met Chi Kungs, adem oefeningen of een stukje stevig wandelen.
    • Stap meteen uit bed even naar buiten. Rek je uit, adem diep, klop je borst.
    • lucht je huis en je dekbed en kussen elke dag goed.
  5. Mediteer of neem dagelijks een moment om iets te doen dat je echt ontspanning geeft. Bijvoorbeeld luisteren naar mooie muziek, creatief zijn, dansen, yoga, niks doen, met aandacht naar iets moois kijken…. Slaap en rust als je lichaam dat aangeeft.
  6. Wist je dat lachen, plezier en onbezorgdheid de aanmaak van witte bloedlichaampjes (en dus je afweer tegen ziekte) significant verhogen?
    • Zorg voor je sociale contacten.
    • Verras eens iemand met iets leuks
    • Plan een activiteit waar je blij van wordt
  7. Zoek jouw bronnen van vreugde en vertrouwen en voedt ze. In de eerste twee artikeltje ben ik daar al verder op ingegaan.
  8. mmmm lekker: Brandnetelsoep! :
    uitje en knoflook fruiten, brandnetel-topjes er bij. Peper en bouillon er bij. Op het eind geelwortel toevoegen. koken en met de blender fijn maken. Eten met een klont zure room. Heerlijk en een goed medicijn; reinigend en versterkend.