Wat is Autogene training 

Autogene training wordt wel de yoga van het westen genoemd. Het is ontworpen voor de westerse mens. Met autogene training leer je stap voor stap op een eenvoudige en gestructureerde manier om je lichaam en geest te ontspannen. Je programmeert die ontspannen toestand in door middel van zinnen die je steeds herhaalt. Het effect is dat je lichaam op den duur ‘op commando’ ontspant. Je kunt het altijd en overal inzetten.
Autogene training kan ook worden ingezet om gericht nieuwe reactiepatronen te programmeren. Zo kun je je lichaam trainen om gezonder om te gaan met bepaalde situaties (zoals examenstress, je lastige schoonmoeder of de verleiding van een sigaret). Een prettige en zeer effectieve manier om jezelf te ondersteunen. (scrol naar beneden voor een compleet artikel)

Effecten van Autogene training
Wanneer je regelmatig autogene training doet, zul je merken dat je lichaam minder stress opbouwt gedurende de dag.
De balans tussen de sympaticus (het deel van het zenuwstelsel dat zorgt voor actie, stress en bezig zijn) en de para-sympaticus (dat deel van het zenuwstelsel wat zorgt voor rust en herstel) herstelt zich. Daardoor heb je meer energie voorhanden als dat nodig is, en is je lichaam in de tussentijden meer in rust. De autogene training bouwt hiertoe langzaam op.

Systematisch en stap voor stap leer je om je dieper te ontspannen. Eerst door de zwaarte, dan de warmte, de hartslag, de ademhaling en tenslotte de zonnevlecht. De zonnevlecht is een zenuwknooppunt wat zorg draagt voor de spijsvertering. Het is verbonden met de wilskracht en reageert sterk op emoties. Hoe vaker je in rust en overgave kunt zijn (wat je traint via autogene training), hoe meer energie er beschikbaar is voor de spijsvertering en voor de opbouw en het herstel van je lichaam.

Daardoor herstelt je lichaam iedere dag opnieuw, wanneer je regelmatig Autogene training doet. Het resultaat is – naast een gezonder en harmonieuzer leven – dat je minder slaap nodig hebt.

Wanneer je oefent voor je gaat slapen, is je slaap effectiever en dieper. Oefen je ook nog 1 of 2 maal overdag, dan is het effect nog sterker: niet alleen slaap je effectiever en dieper, je bouwt ook tijdens de dag minder spanning op. Door de affirmaties (die we nog gaan doen) train je daarnaast je lichaam en geest op die punten waar je normaliter stress oploopt.

Heb je eenmaal geleerd jezelf in een diepe ontspanning te brengen, dan kan je in deze diepe ontspanning je doelen visualiseren en/of met positieve affirmaties werken.

Op de c.d. wordt het hele proces van autogene training stap voor stap begeleid en als zelfstandig in te trainen cursus. Voor individuele begeleiding op dit traject – of voor een training op de werkvloer of in opdracht – kan je terecht bij Conny Coppen info@connycoppen.nl

 

mp3 Cd Bestellen:

Maak € 6,00 naar ING bank nr: IBAN  NL61INGB0005156800 tnv APH Coppen. Stuur na het overmaken van het bedrag een email naar info@connycoppen.nl. Meld dat je geld hebt overgemaakt en graag de mp3’s van de door jou gewenste c.d. wilt ontvangen, dan krijg je ze via we transfer toegestuurd. DE INKOMSTEN UIT C.D.’S GAAN VOLLEDIG naar een klein persoonlijk hulp project in de Filippijnen van Conny’s zoon.

Cursus volgen zie agenda
Zomer 2019: Mindful Movement en Meditatie: Doorgaande lessen. Ze bieden je zowel de Autogene training als ook goed in je lijf komen


Artikel door Conny Coppen over Autogene training in De Natuur Uw Arts